Een halfje wit - Reisverslag uit Gdansk, Polen van Stef Arens - WaarBenJij.nu Een halfje wit - Reisverslag uit Gdansk, Polen van Stef Arens - WaarBenJij.nu

Een halfje wit

Door: Stefsky

Blijf op de hoogte en volg Stef

27 Februari 2009 | Polen, Gdansk

Zoals een echte buitenlander probeer je in een vreemd land natuurlijk zo min mogelijk op te vallen. Als Nederlander valt dat niet erg mee, en vooral niet wanneer je geen woord Pools spreekt. Dan is er dus maar een oplossing: Poolse inburgering. Zo heb ik de eerste pogingen ondernomen om de taal hier en daar wat onder de knie te krijgen. Tweemaal in de week wordt ik verwacht in een collegezaaltje ergens op de universiteit waar ik en vijftien mede buitenlanders worden opgewacht door een wat oudere vrouw genaamd Kristina. In een gemiddelde les van anderhalf uur leer je zo'n drie nieuwe zinnetjes die wij goed articulerend napraten, maar als je dit vervolgens op straat precies zo na doet kijkt men je aan alsof je debiel bent (zo klink je dan ook zeker)
Maargoed ik ben de beroertste niet dus ik ga gewoon met mijn zakwoordenboekje mijn uitspraak eens uitproberen bij de bakker, men moet toch ook echt eten. Er staan drie mensen voor me dus er is nog mooi even tijd om te oefenen en de laatste woordjes door te nemen. Het jammere is dat op het moment dat ik opkijk uit mijn boekje de rij ineens verdwenen is en ik vlak voor de bakkersvrouw staat die mij net waarschijnlijk vroeg wat ik wilde hebben. Een beetje van mijn apropos zijn de woorden die ik net nog mooi achter elkaar had gezet me in het geheel ontschoten en komt er alleen Hleb ehhhh Poef uit (Brood ehm, Half) nadrukkelijk wijzend op dat ene witte brood dat mij daar aan ligt te gapen. Gelukkig begrijpt de bakkersvrouw mijn goede bedoeling en verbeterd mij netjes pól chleba, w plasterkach Z Panie: dla piekarza (halfje wit gesneden voor meneer, komt voor de bakker) Vol enthousiasme begin ik yeah yeah te schreeuwen, maar verbeter mijzelf al snel tot Tak, Tak. En na mijn zwoffers the hebben betaald loop ik met een half wit netjes verpakt vrolijk de winkel uit.
Dit alles wil niet zeggen dat de Polen mij niet als Pool accepteren. Vanmorgen stond er een man voor de deur die ik na drie keer uitleggen dat ik geen Pools sprak toch nog maar eens in het Pools vroeg waar hij de water en gas meter kon vinden (zo bleek later) Ook mijn baas kraamt elke dag wel een aantal maal wat Poolse zinnen tegen mij uit die meestal eindigen met een Engels woord zodat ik er nog iets van kan breien.
Ach ja dat integreren komt vanzelf wel hopelijk leveren de lessen die ik krijg wat op en aangezien ik maandag begin met het Engelse lesgeven aan ouderen hoop ik daar ook nog wat Pools mee te nemen. Het integreren in het sociale leven hier is al wel goed op gang gekomen.Gisteren hebben we bijvoorbeeld geklommen op een klimmuur (wat we waarschijnlijk wekelijks gaan doen) en vanaaf gaan we naar de filharmonie. Ook heb ik zin in Warschau waar we morgen heen gaan. Leuke mensen van Amnesty Polen ontmoeten en samen maar eens kijken hoe we Lukashenko uit zijn ivoren toren kunnen stoten!

Wistjedat:

- Wanneer je tegen sommige Polen zegt dat je vegetarier bent ze je dan maar kip aanraden
- ik gemerkt heb dat mijn mentor niet alleen gister en vandaag door elkaar haalt, maar ook de dagen van de week
- het daarom elke dag weer een verrassing is of ik wel op de plek moet zijn waar hij me heen heeft gestuurd
- Ik maar over ben gegaan op oploskoffie
- Ik een wasmachine heb die nog gebruikt is door de ouders van chroetsjov
- toen ik die gisteren opendeed er een laagje water in stond dat nog gedronken is door Chroetsjov
- toen dat uit de wasmachine werd gepompt het rook zoals Chroetsjov nu ruikt
- ik er toch maar een wasje in heb gedraait vanmorgen, maar hoop dat ik er morgen niet uitzie als Chroetsjov


groetjes

  • 27 Februari 2009 - 13:52

    Joram:

    Beter Chroetsjov dan Breznjev, dat kan je wel vertellen;-)

  • 27 Februari 2009 - 14:00

    Ditte:

    Hahaha, dit is echt zo herkenbaar! En heb je dan ook dat je als je eerste geoefende zin gelukt is, en je uitgebreid antwoord krijgt, vervolgens met je mond vol tanden staat?

    Ik zou overigens eerder hopen dat je niet morgen zelf ook rúikt zoals Chroetsjov nu ;)

  • 27 Februari 2009 - 14:14

    Yvonne:

    Leuke blog! -x-

  • 27 Februari 2009 - 14:17

    Erik:

    Hee, leuk, weer een lapje tekst en bovendien weer een leuk lapje tekst ook.

    Ik herken je taalproblemen; in Latijns Amerika stond ik ook af en toe te stuntelen met dat Spaans. :-) Hoeveel uur ga je per dag / week lesgeven?

    Voetbal je ook nog een beetje? Of is dat na één keer opgehouden? Ben je al ontdekt door Leo? En heb je een beetje gevolgd hoe de helden van de ArenA gisteren Fiorentina uit de UEFA Cup gestoten hebben? _o_

    En wist je dat... de helden van Stijn en de Troetelbeertjes na de 17-0 overwinning van enkele weken geleden gisteren wederom de nul hebben gehouden? En wist je dat ondergetekende met een geplaatst schot de 2-0 de eindstand liet optekenen? Nou, nu wel dus!

    Veel plezier in Warschau. Mocht het met het Pools niet helemaal lukken, dan kun je altijd nog overgaan op Arabisch.

    Ma salama, Stevchenko! En wees lief voor je meisje.

    Erik

  • 27 Februari 2009 - 14:21

    Pieterrrr:

    Ha! dat wordt nog leuk met die taalachterstand aldaar. Maar wedden dat je je aan het eind van je verblijf vloeiend nederpools spreekt,

    Verder wist ik niet dat Chroetjov pool was! topper.

  • 27 Februari 2009 - 16:42

    Daniëlle:

    Mooie foto's! Ziet er goed uit (en op die eerste paar foto's eigenlijk ook helemaal niet zo koud, maar dat kan in de praktijk anders zijn natuurlijk). Veel plezier in Warschau!

  • 27 Februari 2009 - 21:02

    Ineke:

    Ha talenwonder
    Je schrijft echt grappig.
    Veelplezier in Warschau.
    Ineke

  • 28 Februari 2009 - 09:08

    Yola:

    Ha Stef!
    Wat maak je toch weer een hoop mee, leuk om te horen!

    Wist je dat:
    - ik van de week een hoop poolse bruiden heb zien rondlopen
    - ze allemaal heupwiegend anuschka, anuschka aan het zingen waren
    - en een biertje gewoon € 2,00 kostte!
    - ik ook een dansje voor jou heb gedaan; het stefski dansje

    Dikke kus

  • 01 Maart 2009 - 07:31

    Els:

    Hoi Stefje,

    Met de taal komt het wel goed. Ik kon na een half jaar zelfs Limburgs verstaan, hoeveel moeilijker kan Pools zijn? haha

    Een beetje dubieus vind ik de reclames die naast jouw stuk staan geplaatst:

    Alleenstaande Uit Polen
    Vind Uw Poolse Levensgezel! Beijk Foto Profielen 100% Gratis
    www.RussianEuro.com

    Zit jouw foto er ook tussen??

    Groetjes Els

  • 01 Maart 2009 - 07:45

    Biertje:

    hey Stefski,

    Leuk om weer een berichtje van je te lezen! en zo te zien red je je prima in het pools ;)

    die reclame aan de zijkant is idd wel een beetje dubieus! hahaha :D

    liefs

  • 01 Maart 2009 - 20:50

    Znajomy Ad:

    Witaj znajomy

    Jak si masz? Tutaj wszystko jest dobrze.
    razem pi w Polsce Budweizer piwo?
    Jestesmy raz odwiedzi Gdansk. Czy maj zwiedzanie miasta.
    Uscisk Christie.

    reklam przyjaciela

  • 02 Maart 2009 - 09:08

    Erik:

    Hee leuk, foto's. :-) Is dat die Oskar van Die Blechtrommel?

  • 10 Maart 2009 - 17:47

    Christie:

    jeej Oskar onze grote vriend (of eigenlijk kleine vriend). Ik ben inmiddels ook speciaal omgereden (op onze fietsjes) om met hem op de foto te mogen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stef

Voor vier maanden ben ik vertrokken naar het winterse Polen om daar in Danswijk, beter bekend als Gdansk, een Europees project te doen. Ik zal zowel ouderen als kinderen klaar gaan stomen voor een nieuw Europa door ze Engels te geven, te leren over mensenrechten en ze wat normen en waarden bij te brengen van ons groot leider Jan Peter. Zo komt er een nieuwe generatie Polen die rechtstreeks het Neerlandsche klusmannen Gilde in kan. Ondertussen zal ik de stranden van Sopot afstruinen, de duizendmeren regio bezoeken, Zelfs de Bizon's in de laaglanden gaan bekijken in mijn allesoverkoepelende 'waariswalliaanse' queeste (Whereiswaldonian Quest) op zoek naar die ene Poolse vrouw.

Actief sinds 16 Feb. 2009
Verslag gelezen: 420
Totaal aantal bezoekers 6711

Voorgaande reizen:

12 Februari 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: