Over Bier en Koffie - Reisverslag uit Gdansk, Polen van Stef Arens - WaarBenJij.nu Over Bier en Koffie - Reisverslag uit Gdansk, Polen van Stef Arens - WaarBenJij.nu

Over Bier en Koffie

Door: Stefsky

Blijf op de hoogte en volg Stef

20 Februari 2009 | Polen, Gdansk

Precies een week, een uur, en 12 minuten geleden vond de aankomst in Gdansk plaats. Het heeft precies een week, een uur en elf minuten gekost om tijd, zin en energie te vinden om eindelijk eens aan deze blog te beginnen. Zoals het hoort als je een paar maanden weggaat is de eerste week het meest chaotisch! Ik heb me dus prima vermaakt... Eerst wat over Gdansk en omstreken. Het oude Centrum is prachtig, overal mooie herenhuizen, kerkjes en nou ja toeristische attracties bij de vleet. Niet heel ver van Gdansk ligt Sopot, een beetje wat scheveningen voor Den Haag is. Waar Gdansk middeleeuws aandoet heeft Sopot een eind negentiende-eeuwse uitstraling waardoor het net is alsof je door de efteling aan het wandelen bent. Voor wandelingen en tours zitten we hier dus sowieso goed. Een ander mooi aspect van Polen is de combinatie van producten en Zloty (de munteenheid) een voorbeeld. Een 0.5l biertje (het product) kostte vorige week 7 Zloty (1,50€). Vandaag kost een biertje ook 7 Zloty alleen is dat nu 1,25€! Het gaat dus hard (met de Zloty!)
Gisteren heb ik ook aan mijn eerste Poolse traditie deelgenomen. Het was 'Fat Thursday' (dikke donderdag) De bedoeling was dat er op deze dag zoveel mogelijk Donuts gegeten worden. Gevolg hiervan was dat er rijen voor de bakker stonden die het communistische tijdperk eer aandeden en dat ik, na drie donuts toch maar een stuk heb moeten weggooien uit fysiek oogpunt.
Het is leuk om weer in het internationale wereldje te zitten en mensen te ontmoeten en gezamelijk nieuwe ervaringen van en met elkaar op te doen. Vanavond ga ik voor het eerst in een zaaltje voetballen met wat Polen en dan maar hopen dat Beenhakker ergens in de buurt is!

Wistjedat:
- Je na 3 donuts je je pas bedenkt dat je er toch beter maar 2 had kunnen eten
- Ik gister een Chinees zag die vloeiend Pools sprak
- Dat er heel vreemd uit ziet
- de Polen naar Nederland komen om Badkamers te maken, maar het vreemd is dat de badkamers er hier dan weer niet zo mooi uit zien
- Je hier naast Heineken ook gewoon Grolsch en Bavaria in de supermarkt kan kopen!
- ze gelukkig wel zo slim zijn om geen Brand bier in te voeren
- Mijn mentor de hele tijd Yesterday en Tomorrow door elkaar haalt en dat best verwarrend is
- Ze in Polen koffie maken door de drap en het hete water gewoon in je kopje te doen
- je dus beter niet je hele kopje koffie achterover kan slaan
- je daar pas na een keer proberen achterkomt

tot snel!

  • 20 Februari 2009 - 14:22

    Joram:

    goed verhaal!! Hou die wist-je-datjes erin:P whahaha!

  • 20 Februari 2009 - 14:31

    Biertje:

    Hey Stefsky,

    Zo te horen vermaak je je prima! en begin je al een beetje aan de poolse cultuur te wennen :P Eet niet te veel donuts we willen niet dat je alle dagen van de week dikziet ;) zodra je terug bent...Geniet van je Poolse avontuur en doe Christie de groetjes!

    Liefs Celine

    p.s. kbaalde dat ik jullie misliep en geen mogelijkheid had jullie letterlijk een dikke smakkert te geven voor jullie richting polen vertrokken..dus bij deze een nonverbale Dikke Smakkert van Celientje! :D

  • 20 Februari 2009 - 14:39

    Ditte:

    Goed verhaal! :) Die koffie is inderdaad vreselijk, maar als het is als in Tsjechië kun je ook gewone koffie krijgen - wij moesten dan om espresso vragen. Valt te proberen, toch? ;) Of gebeurde het gewoon thuis bij iemand? Anyway, fijn wat van je te horen - gaat wel goed komen daar volgens mij :) xx

  • 20 Februari 2009 - 17:08

    Yvonne:

    Hey! Leuk om wat van je te lezen. Ik moest hard lachen om de koffie. In Roemenië hebben ze me dit weekend uitgelegd dat dat de manier is om koffie te zetten. Dus niet alleen de Polen zijn zo gek.

    Wat voor werk ben je nou eigenlijk aan het doen?

    -x- Von

  • 20 Februari 2009 - 18:05

    Erik:

    Hola amigo!

    Maak je ook foto's? Want die willen we natuurlijk allemaal zien. :-) Om het gemis wat te verzachten ben ik vandaag maar een dagje naar Den Bosch geweest. Dat daar toevallig een filmbeurs was staat daar natuurlijk los van. ;-)

    Hoe is je kamer verder?

    Succes met zaalvoetbal. Wij gaan er donderdag ook weer tegenaan!

    Knuffel,
    Erik

  • 20 Februari 2009 - 20:51

    Ineke:

    Ha Die Stef
    Kom net thuis van een avondje carnavallen met de collegaatjes. Is in polen wel wat anders hè.
    Wil ook graag foto'szien vooral van ijsberen met gestreepte mutsjes op. Veelgroeten ook voor Christie en de rest van de poolse bevolkingf
    Ineke

  • 20 Februari 2009 - 21:03

    Elsje:

    Hoi Stefsky,

    Leuk om wat van je te horen. Fijn dat de stad een beetje leuk is (of in iedergeval leuk lijkt vanwege de goedkope biertjes)

    Wist je dat:
    -Men vroeger alleen bier dronk ipv water.
    Misschien een goede tijd om deze historische ervaring mee te maken....(en dan kan je de koffie ook laten staan)

    Daaaag
    Els


  • 21 Februari 2009 - 17:12

    Adje:

    Hallodio Stefsky,

    Hier gaat alles zijn gangetje. We lezen je site en kijken af en toe naar Google maps Gdansk.
    Die koffiezetmethodes doen die nu aan die van je vader of schoonvader denken? Ik denk dat ik het wel weet.Hoe gaat het met detaal ? Ikheb van de week een Poolse cursiste gesproken en die zei dat Pools best mee valt. Hebben ze er op de scholen ook Russisch moeten leren ?
    Ik kijk uit naar je volgende berichtje.
    Vanuit het Carnavaleske Oeteldonk een welgemeende dikke knuffel van heel Den Bosch. Neem er maar een lekkere PIVO ?? op.
    doei
    Adje

  • 23 Februari 2009 - 08:55

    Amber:

    Hoi Stef! Erg humoristische beschouwing van je eerste week, hoop dat je zelf net zoveel moet lachen als ik, en dat de rest van je verblijf net zo leuk zal zijn ! Hartelijke groet, Amber

  • 24 Februari 2009 - 09:42

    Bram:

    Goed om te lezen dat je je vermaakt met de Polen! Zo'n mentor lijkt me trouwens verschrikkelijk, de rest van zijn Engels is wel ok?
    Hier in Oeteldonk vermaken we ons opperbest, Ineke was alweer dronken en tante Dien in haar konijnenpak.
    Doe ook de groetjes aan Christie en ik ben erg benieuwd naar wat foto's.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stef

Voor vier maanden ben ik vertrokken naar het winterse Polen om daar in Danswijk, beter bekend als Gdansk, een Europees project te doen. Ik zal zowel ouderen als kinderen klaar gaan stomen voor een nieuw Europa door ze Engels te geven, te leren over mensenrechten en ze wat normen en waarden bij te brengen van ons groot leider Jan Peter. Zo komt er een nieuwe generatie Polen die rechtstreeks het Neerlandsche klusmannen Gilde in kan. Ondertussen zal ik de stranden van Sopot afstruinen, de duizendmeren regio bezoeken, Zelfs de Bizon's in de laaglanden gaan bekijken in mijn allesoverkoepelende 'waariswalliaanse' queeste (Whereiswaldonian Quest) op zoek naar die ene Poolse vrouw.

Actief sinds 16 Feb. 2009
Verslag gelezen: 1490
Totaal aantal bezoekers 6708

Voorgaande reizen:

12 Februari 2009 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: